خورش کرفس

مواد لازم برای 4 نفر

کرفس خرد شده ------------------------- 500 گرم
گوشت خورشی ------------------------- 250 گرم
نعناع، جعفری، برگ کرفس ------------- 400 گرم
پیاز --------------------------------------- یک عدد متوسط
لیمو خشک ------------------------------- 2-3 عدد
نمک، روغن ------------------------------ به مقدار لازم

آشپزخانه

طرز تهیه

طرز تهیه این خورش تا حد زیادی به خورش کنگر شباهت دارد.
ساقه های کرفس را از برگها جدا کنید، به اندازه های یکدست (به طول 3-4 سانتی متر) خرد کنید، بشوئید و کنار بگذارید تا خشک شود.
گوشت را با یک عدد پیاز و 4 لیوان آب (بدون نمک) بگذارید 2-3 ساعت با حرارت ملایم بپزد.
در تابه ای جداگانه نعناع و جعفری و برگهای کرفس خرد شده و ساقه های خرد شده کرفس را در مقدار کمی روغن به مدت 5-6 دقیقه با حرارت نه خیلی کم و نه خیلی زیاد تفت دهید و بعد از اینکه گوشت تقریبا پخت همراه 2-3 عدد لیمو امانی به قابلمه گوشت اضافه کنید.
و بعد به مدت دو ساعت بگذارید خورش کاملا با حرارت ملایم و درب بسته جا بیفتند.
و در انتها نمک و آبلیموی غذا را اندازه کنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید.

 

نکته :

افراد مبتلا به بیماری های خاص (بیماری های قلبی، دیابت و...) بهتر است به جای گوشت قرمز، از مرغ استفاده کنند. و لزومی ندارد سبزی و کرفس را زیاد تفت دهند، تغییر چندانی در مزه خورش ایجاد نمیشود فقط رنگ خورش کمی روشن تر میشود ولی در عوض خواص آن بیشتر و ضرر آن بسیار کمتر و حتی بسیار نیز مفید خواهد بود.
برای افراد مبتلا به دیابت چند توصیه در مورد کرفس وجود دارد.
ساقه های کرفس را به مدت 15 دقیقه در مقداری آب و مقدار خیلی کم روغن زیتون آب پز کنند با درب بسته و مرغ را در آب کرفس بپزند و کلا در این خورش به جای آب معمولی از آب کرفس استفاده کنند.
و دیگر اینکه بهتر است از کرفس خام همراه انواع غذا استفاده کنند. به جای سس مایونز از ماست موسیر چکیده همراه چند قاشق روغن زیتون و آبغوره یا آبلیمو استفاده کنند و مقدار پیاز را کمی بیشتر از مقداری که در دستور سالاد کرفس ذکر شده استفاده کنند همراه چند حبه سیر خرد شده.
هرچه از روغن و نمک کمتر استفاده شود غذا شاید کمی بی مزه باشد ولی فوائدش بیشتر خواهد شد.

در مورد لیمو امانی :

به طور معمول لیمو را چند دقیقه قبل از اینکه داخل خورش بریزند در مقداری آب خیس میکنند بعد با چنگال چند سوراخ روی آن ایجاد میکنند و داخل خورش می اندازند ! این روش تا حدی کارساز است اما به نظر من بیشتر مزه پوست لیمو داخل خورش میشود.
پیشنهاد خاله خانم به این صورت است که لیمو خشک را بدون اینکه خیس کنید با چاقو از وسط ببرید و هسته های آن را خارج کنید و داخل خورش بیندازید. با اینکار طعم و عطر لیمو بیشتر خورش را مزه دار میکند.
درضمن اکیدا توصیه میکنم افراد شکمو از خوردن لیموی داخل خورش خودداری کنند. به دلیل اینکه مقدار زیادی از چربی و روغن خورش را به خود جذب میکند و بسیار مضر است !

سایت دنیاها

لطفا برای مشاهده لیست کامل غذاهای آشپزخانه اینجا کلیک کنید...

دیدگاه تان را بنویسید !


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازیگران ایرانی

بازیگران هندی