بادمجان فنری تند

مواد لازم برای 4 نفر

بادمجان گوشتی در اندازه متوسط -------- 6 عدد
سویا درشت ------------------------------- 300 گرم
پیاز ----------------------------------------- 2 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی * ------------------------- 2 قاشق غذا خوری
ادویه کاری --------------------------------- 1 قاشق چایخوری
فلفل دلمه ای ----------------------------- 1 عدد کوچک
قارچ --------------------------------------- 5 عدد
فلفل قرمز، فلفل سیاه، نمک ------------- به مقدار لازم
آبغوره -------------------------------------- نصف استکان

آشپزخانه

طرز تهیه

پوست بادمجانها را یک در میان بگیرید طوری که قسمت با پوست بادمجان باریک تر باشد، به مدت نیم ساعت در مخلوط آب و نمک غلیظ قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. بعد بادمجان ها را بشوئید و خشک کنید و در مقداری روغن تمام سطح بادمجان را سرخ کنید.
در مدتی که بادمجانها در مخلوط آب و نمک قرار دارند، سویای از قبل خیس شده را آبکش کنید و بگذارید آب آن کاملا خارج شود.
یک عدد پیاز را خلال خرد کنید، در مقداری روغن سرخ کنید تا طلایی شود. بعد سویا را اضافه کنید و تفت دهید. وقتی آب سویا کشیده شد، یک قاشق رب گوجه را در نصف لیوان آب جوش حل کنید و به تابه بیفزائید و مواد را هم بزنید.
فلفل دلمه ای را نگینی ریز خرد کنید و همراه ادویه کاری، فلفل قرمز و فلفل سیاه در این مرحله به تابه بیفزائید. درب تابه را ببندید و تا مواد با حرارت بسیار ملایم کاملا طعم دار شوند.
قارچ را خرد کنید و جداگانه با مقداری کره و آبلیمو با حرارت بالا سرخ کنید. بعد از اینکه آب مواد داخل تابه کشیده شد، قارچ را به مواد اضافه کنید. مواد را هم بزنید نمک مواد را اندازه کنید و شعله را خاموش کنید تا مواد کمی سرد شوند.
بادمجانهای سرخ شده را مطابق تصویر به صورت فنری برش دهید. (دقت کنید برش های عمیق روی سطح بادمجان ایجاد کنید ولی برش ها در حدی عمیق نباشند که بادمجان هنگام پخت بافت خود را از دست دهد) با مواد آماده شده داخل برش های بادمجان را پر کنید (در حدی که مواد از ظرفیت برش ها بیشتر نباشند و از داخل بادمجان بیرون نریزند)
یک عدد پیاز باقیمانده را نیز خلال خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. قبل از اضافه کردن رب گوجه فرنگی، مقداری فلفل قرمز و ادویه کاری و زرد چوبه به پیاز اضافه کنید و وقتی پیاز کاملا طلایی شد، رب گوجه را در یک لیوان آب جوش حل کنید و داخل تابه بریزید. وقتی سس جوش آمد نیمی از آبغوره را داخل سس بریزید و حرارت را کمی زیاد کنید تا سس دوباره جوش بیاید.
بادمجانهای پر شده و آماده را داخل سس در حال جوش قرار دهید و بعد حرارت زیر سس را ملایم کنید.
بدون اینکه درب تابه را ببندید، 15-20 دقیقه زمان دهید تا بادمجانها در سس مذکور کاملا طعم دار شوند.
در این مدت چند بار از سس داخل تابه به آرامی روی بادمجانها بریزید و بعد از اینکه بادمجانها کاملا رنگ سس را به خود گرفتند و آب سس کشیده شد، غذا را در ظرف مورد نظر سرو کنید.
مقدار باقیمانده آبغوره را روی بادمجانها بریزید و غذا را همراه نان سرو کنید.

 

نکته :

* اگر مایل بودید به جای رب گوجه از گوجه فرنگی استفاده کنید به جای 2 قاشق رب گوجه میتوانید از 500 گرم گوجه میکس و سرخ شده استفاده کنید.
بهتر است وقتی در حال سرخ کردن بادمجانها هستید، یک روی بادمجان که سرخ شد قبل از اینکه بادمجانها را برگردانید، شکاف مورد نظر را روی سطح بادمجان ایجاد کنید و بعد روی دیگر آن را سرخ کنید تا داخل شکاف ایجاد شده هم مقداری سرخ شود و مزه خامی ندهد.
انتخاب بادمجان گوشتی به این دلیل است که هنگام برش زدن بادمجان به اندازه کافی فضا برای مواد داخل بادمجان داشته باشیم. ولی اگر خواستید ظاهر غذا شیک تر باشد میتواند از بادمجانهای قلمی تر استفاده کنید که در آن صورت بیشتر غذا مزه بادمجان میدهد.
مزه این غذا هرچه تند تر باشد خوش مزه تر است. به دلیل اینکه این سبک برش بادمجان بر خلاف شکم پاره معمولی، بیشتر مزه بادمجان را حفظ میکند تا مزه مواد را. ولی در استفاده از ادویه کاری زیاده روی نکنید چون باعث تلخ شدن مزه غذا میشود.
میتوانید برای طعم دار کردن سس، از مقداری سبزی معطر خشک شده هم استفاده کنید.
هنگام خرد کردن مواد دقت داشته باشید که اندازه آنها طوری نباشد که ظاهر یک دست غذا را به هم بزند. بهتر است قارچ و فلفل دلمه ای نگینی ریز و یک اندازه خرد شوند.
یک تجربه ! اگر سویا را با گوجه فرنگی و نمک میکس کنید، هنگام سرخ کردن به هیچ وجه خشک نمیشود و نیازی به روغن بیش از اندازه ندارید.

سایت دنیاها

لطفا برای مشاهده لیست کامل غذاهای آشپزخانه اینجا کلیک کنید...

دیدگاه تان را بنویسید !


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازیگران ایرانی

بازیگران هندی