راهنمای دانلود :

دانش آموزان عزیز برای استفاده رایگان از حل المسائل باید روی آیکون دانلود ... که در پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید و آنرا دانلود کنید.

(برای راحتی دانلود، رمز فایل ها برداشته شد.)

گام به گام ریاضی هشتم - فصل 2 - حساب عددهای طبیعی

گام به گام ریاضی هشتم - فصل 2 - حساب عددهای طبیعی

.

.

.

فصل دوم کتاب ریاضی هشتم با این توضیح شروع می شود که شمارنده های اول یک عدد مانند مادهٔ اولیه ی کارخانه ی عددسازی هستند. همه عددهای طبیعی بزرگتر از یک را میتوانیم با ضرب شمارنده های اول به دست آوریم. امروزه از عددهای اول که تجزیه و شکسته نمی شوند، برای رمزنگاری و رمزگشایی استفاده می شود.

این فصل شامل دو درس، همراه با مرور فصل می باشد :

یادآوری عددهای اول

عددهای اول عددهای طبیعی (1و2و3و...) هستند که فقط و فقط دو شمارنده داشته باشند یا به تعبیر کتاب :  هر عدد طبیعی و بزرگتر از یک که هیچ شمارندهٔ طبیعی به جز یک و خودش نداشته باشد عدد اول نامیده می شود. و اگر بتوانیم عددی طبیعی را به صورت ضرب دو عدد طبیعی بزرگتر از یک بنویسیم، عدد مورد نظر اول نخواهد بود و به چنین عددی، عدد مرکب میگویند.

مثلا :

2 = 1×2

11 = 1×11

اما عدد 10، بیشتر از دو شمارنده دارد (4 شمارنده دارد) و اول نیست ...

10 = 1×10

10 = 2×5

در ادامه به بررسی مضرب های طبیعی اعداد پرداخته شده است. و این را بیان کرده است که ؛ عدد 1 نَه اول است نَه مرکب؛
صفحه 22 کتاب درسی ریاضی هشتم با یک کار در کلاس مهم آغاز می شود و در ادامه با یادآوری ب.م.م (بزرگترین مقسوم علیه مشترک)، از دانش آموزان می خواهد ب.م.م عددهای داده شده را پیدا کنند و به یک نتیجه می رسد که؛ اگر (ب.م.م ) بزرگترین مقسوم علیه [شمارندهٔ] مشترک دو عدد برابر یک باشد، میگوییم آن دو عدد نسبت به هم اول هستند. برای مثال، عددهای 8 و 9 هر دو مرکب اند اما چون (8,9) = 1 میگوییم این دو عدد نسبت به هم اول اند.

تمرین های صفحه 23 بسیار مهم هستند، آنها را با دقت حل کنید.

تعیین عددهای اول

در فعالیت صفحه 24، عددهای 1 تا 50 نوشته شده است و با روش غربال (الگوریتم غربال) می خواهد عددهای اول را الک (به کردی : بیژینگ یا هیله گ) کند. در این روش مضرب های عددهای اول خط زده می شوند و عددهای اول در الک باقی می مانند. البته باید دقت شود؛ برای تعیین عددهای اول، عدد یک و مضرب های مرکب اعداد را خط میزنیم و خط زدن را تا عدد اولی ادامه می دهیم که مربع آن عدد اول، بین عددهای نوشته شده نباشد.
کار در کلاس صفحه 26 برای مشخص کردن اول بودن یا نبودن عددهای بزرگ آورده شده است و در تمرینات صفحه 27 سعی شده است روش غربال را با آوردن 5 سوال به دانش آموزان تفهیم کند.

 

مرور فصل 2 و تمرین های ترکیبی

  • پیدا کردن عددهای اول با روش های تقسیم، ضرب و بخش پذیری
  • تشخیص عددهای اول و مرکب
  • تعیین عددهای اول به کمک روش غربال
  • دنبال کردن یک دستورالعمل و نمودار
  • تعیین اینکه یک عدد، اول یا مرکب است

.

.

.

دنیاها،دانشنامهٔ فارسی

آموزش مرتبط : فیلم آموزشی تدریس ریاضی هشتم - فصل دوم (کلیک کنید ...)

توجه : دانش آموزان عزیز توجه داشته باشید که برای یادگیری بهتر و موفق شدن در امتحان ریاضی پایه هشتم بهتر است خودتان روی تمرینات و سوالات خوب فکر کنید و سعی کنید جوابی برای آنها پیدا کنید و در مرحله آخر سراغ جواب بروید. سریعا پاسخ را نگاه نکنید. ابتدا خودتان جوابی بنویسید و بعد راه حل درست را نگاه کنید.

.

.

.

دانلود رایگان راهنمای حل المسائل ریاضی هشتم فصل 2

دانلود در آیکون زیر ...

دانلود فایل مورد نظر ...

(پسورد فایل Donyaha.ir : PDF)

 پاسخ کلیه تمرینات و فعالیت ها و کار در کلاس های دوره متوسطه به صورت تکمیلی و منتشران

گردآورنده: دنیاها، دانشنامۀ فارسی | www.donyaha.ir

سایت دنیاها

بازیگران ایرانی