پلو افرانای فصل

مواد لازم برای 4 - 5 نفر

برنج --------------------------- 3 پیمانه
لوبیا سبز --------------------- 1 پیمانه (خرد شده)
نخود فرنگی ------------------ 1 پیمانه
ذرت پخته یا بخار پز ---------- ¾ پیمانه
سیب زمینی ----------------- 1 عدد متوسط (نگینی خرد شده)
گوجه فرنگی ------------------ 1 عدد متوسط
ادویه دلخواه ------------------ به مقدار لازم
زعفران دم شده -------------- به مقدار دلخواه

آشپزخانه

طرز تهیه

برنج را از چند ساعت قبل با مقداری آب و نمک خیس کنید.
در تابه ای مقداری روغن گرم کنید و بعد لوبیا سبز خرد شده را همراه با نخود فرنگی و سیب زمینی خرد شده و ذرت از قبل پخته شده داخل تابه بریزید و قدری تفت دهید تا رنگ لوبیا و سیب زمینی تغییر کند. گوجه را فیله و خرد کنید و به مواد بالا اضافه کنید. کمی نمک و ادویه (می تواند شامل پودر سیر، دارچین، فلفل، زردچوبه، زعفران یا هر نوع طعم دهنده دیگر باشد) داخل مواد بریزید و با شعله متوسط حدود 5 دقیقه مواد را هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و قدری آب گوجه کشیده شود. دو لیوان آب جوش داخل تابه بریزید، درب تابه را ببندید و 20 دقیقه زمان برای طبخ مواد در نظر بگیرید.
برنج را طبق دستورات قبلی آبکش کنید و کنار بگذارید تا قدری خنک شود و آب اضافی آن چیده شود.
بعد از طبخ کامل مواد و کشیده شدن آب اضافی آن، حرارت را خاموش کنید و درب تابه را بردارید و کمی صبر کنید تا مایه خنک شود. به اندازه یک کفگیر از مایه را جدا کنید و در جای گرمی نگه دارید.
کف قابلمه متناسب با اندازه مواد، مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه را بندازید، یک لایه از برنج آبکش شده بریزید و کمی دارچین و ادویه پلویی روی آن بریزید، یک لایه از مایه آماده روی پلو بریزید و اینکار را تکرار کنید تا هم برنج و هم مایه تمام شود. (لایه آخر را با برنج ساده بپوشانید) قدری زعفران دم شده و دارچین و ادویه روی لایه آخر بریزید. حرارت را کمی بالا ببرید تا پلو بخار کند، به اندازه نصف استکان مخلوط آب جوش و روغن را روی سطح پلو بریزید و بعد از اینکه پلو بخار کرد، آن را دم بگذارید و حرارت را روی شعله ملایم تنظیم کنید.
حدود یک ساعت و نیم برای دم کشیدن پلو زمان لازم است.
بعد از دم کشیدن پلو، به کمک کفگیر مواد را داخل قابلمه به آرامی مخلوط کنید و داخل ظرف مورد نظر سرو کنید. مقدار جدا کرده از مایه را روی پلو بریزید و غذا را سرو کنید.

 

نکته :

در تهیه این غذا از سبزیجات فصل استفاده شده است و بدون هیچ نوع پروتئین گوشتی سعی شده است ویتامین، فیبر و پروتئین لازم در یک وعده غذایی سالم در این غذا گنجانده شود. طعم این خوراک ارتباط مستقیم با ادویه و طعم دهنده ای که استفاده میشود دارد.
توجه داشته باشید که استفاده زیاد از ادویه ها – همانطور که قبلا هم توضیح داده شده است – نه تنها باعث خوش طعم تر شدن غذا نمی شود بلکه در مواقعی طعم غذا را تلخ میکند.
برای این مقدار مواد به طور متوسط حدود یک تا یک و نیم قاشق غذا خوری (حداکثر) ادویه لازم است.
که می تواند مخلوطی از چند ادویه طعم دهنده باشد. با توجه به طعم سبزیجات استفاده شده پودر سیر و نمک و دارچین و مقداری ادویه پلویی می توانند گزینه های خوبی باشند.
اگر دوست داشتید پلو کمی رنگی تر باشد مقدار گوجه را تا 3 عدد متوسط افزایش دهید. و یا با استفاده از زعفران به مقدار دلخواه رنگ پلو را تنظیم کنید.
توجه داشته باشید که هنگام دم کردن پلو، مایه نباید خیلی داغ یا آبدار باشد که در آخر باعث خمیر شدن پلو نشود.
در صورتیکه ذرت تازه در دسترس ندارید استفاده از کنسرو ذرت را توصیه نمی کنم ! ذرت های تهیه شده در قالب انواع کنسرو طعمی نسبتا شیرین دارند که برای این خوراک زیاد مناسب نیست.
اگر از ذرت تازه استفاده میکنید قبل از مخلوط کردن آن با سایر مواد حتما ذرت را به اندازه کافی بپزید. همانطور که می دانید، مدت زمان لازم برای پخت ذرت بسیار بالاتر از سایر سبزیجات استفاده شده در این خوراک است. و با توجه به دیر هضم بودن و سنگین بودن ذرت حتما باید قبل از استفاده به طور کامل بپزد. هرچند برای محصولاتی مثل ذرت " پخت کامل " وجود ندارد و هرچه بپزد نرم تر می شود ولی به طور معمول حدود دو تا سه ساعت در حالت بخار پز و یک و نیم تا دو ساعت در حالت آب پز، زمان پخت برای ذرت کافی است. هنگام پختن ذرت (با هر روشی) ابتدای کار نمک را به آن اضافه نکنید تا سفت و دیرپز نشود.

سایت دنیاها

لطفا برای مشاهده لیست کامل غذاهای آشپزخانه اینجا کلیک کنید...

دیدگاه تان را بنویسید !


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازیگران ایرانی

بازیگران هندی