آش ترخینه دوغ کرمانشاهی

مواد لازم برای 4 نفر

ترخینه خشک کرمانشاهی ---------------------- 400 گرم
لپه ----------------------------------------------- یک لیوان
هویچ --------------------------------------------- دو عدد متوسط رنده شده
سیب زمینی ------------------------------------- یک عدد متوسط رنده شده
مرغ ----------------------------------------------- 200 گرم
گوجه فرنگی -------------------------------------- 5-6 عدد ( یا 2 ق غ  رب گوجه )
نمک ، فلفل ، زرد چوبه --------------------------- به مقدار لازم
پیاز ------------------------------------------------ یک عدد متوسط

آشپزخانه 

طرز تهیه

لپه را از دو ساعت قبل در مقداری آب سرد و نمک خیس کنید و کنار بگذارید.
ترخینه های خشک را بکوبید ( یا خرد کنید ) و با مقداری آب ولرم خیلی کم شستشو دهید و در یک کاسه با آب جوش بخیسانید. ( این آب جوش را دور نمیریزیم )
در یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و پیاز خلال شده را در آن سرخ کنید تا کمی طلایی شود. بعد قطعات مرغ را همراه لپه، هویچ و زردچوبه به آن اضافه کنید، چند دقیقه تفت دهید و بعد با 4 لیوان آب بگذارید روی حرارت ملایم بپزد. بعد از دو ساعت که لپه ها تقریبا پخته شد، نیمی از گوجه ها را ریز خرد کنید یا رنده کنید ( یا یک قاشق غذا خوری از رب گوجه را ) همراه سیب زمینی رنده شده به آش اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ غذا کمی گوجه ای شود بعد درب ظرف را ببندید و بعد از 15 دقیقه کاسه حاوی آب جوش و ترخینه را داخل قابلمه آش برگردانید و سریع غذا را هم بزنید تا ترخینه ها کاملا از هم باز شوند.
بعد از 30 دقیقه بقیه گوجه ها را نیز رنده کنید و به غذا اضافه کنید و درب ظرف را نیمه باز بگذارید و اجازه دهید آش ترخینه با حرارت خیلی ملایم کاملا جا بیفتد.
معمولا 3-4 ساعت زمان لازم است تا آش ترخینه دوغ کاملا آماده مصرف شود. هرچه این زمان طولانی تر باشد آش غیلظ تر و جا افتاده تر خواهد شد. و در آخر نمک و فلفل غذا را اندازه کنید و در ظرف مورد نظر سرو نمائید. میتوانید برای روی این آش از پیاز و سیر داغ استفاده نمایئد.

یک روش دیگر نیز برای طبخ محلی این آش وجود دارد :
همان مواد اولیه و همان سبک. فقط به جای لپه از همان مقدار عدس استفاده میشود و برای این مقدار از 1 کیلو سبزی آش شامل : تره، جعفری، اسفناج، کمی گشنیز  که اسفناج سبزی بیشتر از حد معمول باشد بهتر است ،  استفاده میشود. و گوجه فرنگی نیز از مواد اولیه حذف میشود.
در روش اول به دلیل داشتن گوجه و لپه ، استفاده از سبزی آش منطقی به نظر نمیرسد. ولی در روش دوم چون رنگ عدس به خودیه خود آش را کمی تیره میکند ، استفاده از سبزی آش مشکلی پیش نمی آورد. زمان اضافه کردن سبزی موقعی است که 30 دقیقه از ریختن ترخینه ها داخل آش گذشته باشد. در ضمن توجه داشته باشید که عدس نسبت به لپه زودتر میپزد.
در روش دوم میتوانید به جای مرغ از گوشت  نیز استفاده کنید.
بدیهی است که در خود شهر کرمانشاه نیز بسته به ذائقه افراد ، روشهای مختلفی برای طبخ این غذا وجود دارد ولی این دو روش جزو قدیمی ترین و اصیل ترین روشهای تهیه آش ترخینه دوغ کرمانشاه میباشد.

سایت دنیاها

لطفا برای مشاهده لیست کامل غذاهای آشپزخانه اینجا کلیک کنید...

دیدگاه تان را بنویسید !


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازیگران ایرانی

بازیگران هندی