جو بایدن

جوزف رابینت بایدن جونیور، چهل و ششمین رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا (سال 2020)، سیاستمدار آمریکایی است که از سال 2009 تا 2017، تحت ریاست جمهوری باراک اوباما، چهل و هفتمین معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بوده و از 1973 تا 2009، در ایالت دلاور، یکی از سناتورهای ایالات متحده آمریکا در این ایالت را به مدت 36 سال نمایندگی می کرد. او که یک سیاستمدار طرفدار حزب دموکرات است، نامزد حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده آمریکا بود و رقیب اصلی خود، دونالد ترامپ را در این انتخابات شکست داد. بایدن در سال‌های 1988 و 2008 برای کسب کاندیداتوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری تلاش کرده بود اما موفق نشده بود.

پرزیدنت جو بایدن - Joe Biden

همسر اول: نیلیا هانتر بایدن

نیلیا هانتر بایدن، همسر اول جو بایدن که در سال 1972 هنگام خرید کریسمس به همراه فرزندانش دچار سانحه رانندگی شد و درگذشت. دختر یک ساله او، نائومی، نیز جان خود را از دست داد و هانتر و بو به سختی مجروح شدند اما زنده ماندند. جو بایدن که در آن زمان به تازگی در انتخابات سنا پیروز شده بود، سوگند سناتوری خود را در بیمارستانی که کودکانش درحال مداوا بودند، ادا کرد.

جو بایدن - نیلیا هانتر بایدن و 3 فرزندانشانجو بایدن - نیلیا هانتر بایدن و 3 فرزندانشان

جو بادن از نیلیا هانتر، دارای 2 پسر و 1 دختر به نام های:

  • هانتر
  • بو (مرگ در سال 2005)
  • نائومی (مرگ در سال 1972)

بود.
جو بادن و همسرش، نیلیا هانتر

جو بایدن و همسرش نیلیا همراه هانتر و جو

جو بایدن و همسرش نیلیا، کیک 30 سالگی خود را در یک مهمانی در ویلمینگتون، دلاور، در 20 نوامبر 1972 بریدند. پسر آنها هانتر منتظر قطعه اول است.

فرزند اول: بو بایدن

جوزف رابینیت "بو" بایدن یک سیاستمدار اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی پیش‌تر دادستان کل ایالت دلور بود و همچنین با گارد ملی ایالت دلور سابقه حضور در جنگ عراق را داشت.
او عضو حزب دموکرات آمریکا و فرزند ارشد جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا بود. بو بایدن در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۱۵ بر اثر سرطان مغزی درگذشت. باراک اوباما در پیامی ضمن تسلیت به جو بایدن اعلام کرد که بو بایدن، در بسیاری از زمینه‌ها، مانند پدرش جو بایدن بود.

بو بایدن در سال 2002 با هالی اولیور ازدواج کرد. آنها به ترتیب در سال 2004 و 2006 صاحب یک دختر و پسر به نام های ناتالی و رابرت بایدن دوم (هانتر) شدند. 

بو یایدن و همسرش هالی اولیور در کنار جو و جیل بایدنبو یایدن و همسرش هالی اولیور در کنار جو و جیل بایدن

بو بایدن و خانواده اش (همسرش هالی و فرزندانشان ناتالی و هانتر)بو بایدن و خانواده اش (همسرش هالی و فرزندانشان ناتالی و هانتر)-2014

رئیس جمهور جو بایدن ، در مراسم تشییع جنازه پسرشرئیس جمهور جو بایدن، در مراسم تشییع جنازه پسرش، دادستان کل سابق دلاور، بو بایدن، در 6 ژوئن 2015، در ویلمینگتون.

فرزند دوم: رابرت هانتر بایدن

رابرت هانتر بایدن، یک وکیل آمریکایی و فرزند دوم معاون سابق رئیس‌جمهور ایالات متحده جو بایدن و همسر اولش نیلیا بایدن است. او شریک شرکت‌های Rosemont Seneca Partners, LLC است و مشاور شرکت های حقوقی Boies , Schiller , Flexn مستقر در نیویورک است.

رابرت هانتر بایدن و پدرش

هانتر بایدن مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه جرج تاون و مدرک جی دی خود را از دانشکده حقوق ییل دریافت کرده‌است. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، او عضو داوطلب گروه یسوعیان شمال غرب بود، و در آنجا با همسر اول خود آشنا شد کرد. او عضو انجمن وکلای دادگستری در ایالت کنتیکت است.

در سال ۱۹۹۳، بایدن با کاتلین بوهل ازدواج کرد و حاصل آن سه دختر است. بایدن و بوهل در سال ۲۰۱۷ از یکدیگر طلاق گرفتند.

کاتلین بوهل همسر سابق هانتر بایدنکاتلین بوهل همسر سابق هانتر بایدن

رابرت هانتر، در ماه مه سال ۲۰۱۹ با ملیسا کوهن ازدواج کرد.

هانتر بایدن و همسر جدیدش، ملیسا کوهنهانتر بایدن و همسر جدیدش، ملیسا کوهن

هانتر بایدن و کاتلین (همسر اول هانتر) دارای 3 دختر به نام های زیر می باشند.

  • نائومی
  • فینگان
  • میسی

نائومی

نائومی بزرگترین نوه بایدن است، که در سال 1993 از هانتر و کاتلین متولد شد (او به نام خواهر مرحوم هانتر نامگذاری شده است). وی پس از کسب مدرک کارشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا، در ماه مه از دانشکده حقوق کلمبیا فارغ التحصیل شد.  جو بایدن در مراسم فارغ التحصیلی مجازی او سخنران اصلی بود.

نائومی مستندساز غیررسمی نوه ها است و اغلب عکس های آنها را با هم در اینستاگرام به اشتراک می گذارد.

نائومی بایدن در کنار دختر عمویش، ناتالینائومی بایدن (چپ) در کنار دختر عمویش، ناتالی

فینگان

فینگان، خواهر کوچک نائومی است که در سال 2000 متولد شد. او دومین فرزند ارشد در میان فرزندان هانتر بایدن و همسر سابقش کاتلین است. نام وی به نام مادر بایدن، کاترین اوژنیا "ژان" فینگان است که در 92 سالگی در سال 2010 درگذشت.

فینگان در تحصیل، در دانشگاه پنسیلوانیا، راه خواهر بزرگتر خود را دنبال کرده است.

فینگان نوه بایدن در کارزار انتخاباتی 2020فینگان نوه بایدن در کارزار انتخاباتی 2020

او در جریان مبارزات انتخاباتی 2020، از پدربزرگش حمایت کرد و در دانشگاه کلارک آیووا در ماه فوریه و همچنین در یک جلسه انجمن نوادا در همان ماه ظاهر شد.

میسی

میسی، خواهر کوچکتر نائومی و فینگان، متولد سال 2001 است. او در مدرسه Sidwell Friends در واشنگتن دی سی تحصیل کرد، و با ساشا اوباما، دختر کوچکتر باراک اوباما رئیس جمهور سابق و میشل اوباما، بانوی اول، دوست صمیمی است.

جو بایدن، در سال 2019، اظهار داشت: بهترین دوست میسی ساشا اوباما است. 

میسی بایدن و ساشا اوباما، دختر باراک اوبامامیسی بایدن و ساشا اوباما، دختر باراک اوباما

میسی و ساشا، هم تیمی های بسکتبال بودند و در تیمی رشد می کردند که زمانی توسط پرزیدنت اوباما مربیگری می شد.آنها همچنین از طرفداران بزرگ فوتبال نیز هستند.

دیگر فرزندان هانتر

همچنین، هانتر بایدن، از همسر جدیدش، ملیسا کوهن، یک پسر دارد و او پدر بیولوژیکی و قانونی فرزند پنجمی است که در اسناد دادگاه با نام لوندن رابرتز به نام NJR شناخته شده است.

ملیسا کوهن در زمان حاملگی پسرشملیسا کوهن در زمان حاملگی پسرش

فرزند سوم: نائومی کریستینا بایدن

نائومی بایدن (1971–1972)، ملقب به "امی"، دختر نیلیا هانتر همسر اول جو بایدن بود که در یک تصادف رانندگی در ۱۸ دسامبر سال ۱۹۷۲، همراه مادرش کشته شد.

همسر دوم: جیل تریسی جایکوبز بایدن

جیل بایدن، یک آموزگار آمریکایی و همسر دوم جو بایدن است. جو بایدن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ چهل و هفتمین معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود و جیل در کنار او به عنوان بانوی دوم ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کرد.

جیل بایدن، همسر دوم جو بایدن

جیل بایدن در سال ۱۹۷۷ با جو بایدن ازدواج کرد و سرپرستی دو فرزند او را از ازدواج قبلی به عنوان مادرخوانده به عهده گرفت.

فرزند چهارم: اشلی کرین بایدن

اشلی بایدن (متولد 8 ژوئن 1981)، یک مددکار اجتماعی، خیرخواه و طراح مد آمریکایی است. وی از سال 2014 تا 2019 به عنوان مدیر اجرایی مرکز عدالت دلاور خدمت می کرد. وی قبل از نقش اداری در این مرکز، در بخش خدمات دلاور برای کودکان، جوانان و خانواده های آنها کار می کرد. اشلی شرکت مد Livelihood را تاسیس کرد، که با خرده فروش آنلاین Gilt Groupe برای جمع آوری پول برای برنامه های اجتماعی متمرکز بر از بین بردن نابرابری درآمد در ایالات متحده همکاری می کند و آن را در هفته مد نیویورک در سال 2017 راه اندازی کرد. اشلی تنها فرزند جو بایدن از ازدواج دومش با جیل بایدن است.

اشلی تنها فرزند جو بایدن و جیل بایدن

اشلی نوه بزرگ ادوارد فرانسیس بلویت است. وی از نژاد انگلیسی، فرانسوی و ایرلندی از طرف پدر و از نژاد انگلیسی، اسکاتلندی و سیسیلی از طرف مادرش است.

اشلی در سال 2010، پس از معرفی توسط برادرش، بو، با هاوارد کرین، جراح پلاستیک و متخصص گوش، حلق و بینی شروع به دیدار کرد. آنها در یک مراسم دینی کاتولیک و یهودی در سنت جوزف در برندیوین در سال 2012 ازدواج کردند. همسر او، که یهودی است، در بیمارستان دانشگاه توماس جفرسون کار می کند و استادیار جراحی صورت، پلاستیک و ترمیمی در این دانشگاه می باشد.

اشلی بایدن در کنار همسرش، دکتر هاوارد کریناشلی بایدن در کنار همسرش، دکتر هاوارد کرین

.

.

.

همسر و نوه های جو بایدناز راست: ناتالی-جیل-میسی-هانتر-فینگان-نائومی

گردآورنده: دنیاها، دانشنامۀ فارسی | www.donyaha.ir

بازیگران ایرانی

بازیگران هندی