حلوای سه رنگ مجلسی

مواد لازم

آرد ----------------------------- 2 لیوان
روغن -------------------------- 1 لیوان
کره ---------------------------- 25 گرم
شکر --------------------------- 1 استکان
زعفران آب کرده --------------- نصف استکان
گلاب --------------------------- 2 قاشق غذا خوری
پودر هل ------------------------ نصف قاشق چای خوری

آشپزخانه 

طرز تهیه

ابتدا آرد را چند بار الک کنید و بدون روغن داخل یک قابلمه با دیواه های نسبتا بلند چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. (توجه داشته باشید که در تمامی مراحل شعله زیر آرد کاملا ملایم باشد)
بعد از اینکه بوی خامی آرد گرفته شد ، آرد را دوباره الک کنید و داخل تابه برگردانید بعد کره را که قبلا به دمای محیط رسیده است به آرد اضافه کنید و با پشت قاشق کره را کاملا له کنید تا زودتر جذب آرد شود.
کمی که رنگ آرد تیره شد ، روغن را کم کم به آرد بیفزائید و در تمام مراحل مدام آرد را هم بزنید تا نسوزد.
مدت هم زدن آرد بستگی به رنگ مورد نظر شما دارد. هرچه آرد را بیشتر روی حرارت تفت دهید رنگ حلوا تیره تر میشود و هرچه زودتر آرد را از روی حرارت بردارید رنگ آن روشن تر میماند ولی به طور معمول برای اینکه حلوا مزه خامی ندهد حداقل 7- 10 دقیقه باید روی حرارت ملایم تفت داده شود.

شربت حلوا

حین تفت دادن آرد ، یک لیوان آب جوش را با گلاب و شکر و زعفران و پودر هل کاملا مخلوط کنید و 3- 5 دقیقه بگذارید روی حرارت بجوشد تا شکر کاملا در آب حل شود و شربت کمی غلیظ شود.
(طی مدتی که شربت را آماده میکنید از آرد در حال تفت خوردن هم غافل نشوید و همچنان آرد را هم بزنید)
بعد از جوشیدن شربت و کمی غلیظ شدن آن ، شربت را به آرد اضافه کنید و به سرعت هم بزنید تا غلظت مورد نظر به دست آید و حلوا کاملا یکدست شود.
بهتر است یک الی دو دقیقه بعد از اضافه کردن شربت ، زیر حلوا را خاموش کنید و بگذارید حلوا با حرارت داخل خود غلیظ شود.
بعد از آماده شدن حلوا ، آن را در یک بشقاب بکشید تا کمی خنک شود و بعد در ظرف مورد نظر به شکل دلخواه تزئین کنید.
این روش کلی برای تهیه حلوا بود که مثل سایر خوراک سنتی در هر قسمتی به روش خاصی تهیه میشود.
برای اینکه حلوای سه رنگ یا حلوای طعم دار تهیه کنید میتوانید به مواد اولیه ، طعم دهنده مورد نظر را اضافه کنید و بسته به خاصیت طعم دهنده مورد نظر ، آن را در زمان مطلوب اضافه کنید.
اندازه شکر به ذائقه افراد بستگی دارد ولی معمولا این مقدار شکر برای این مقدار مواد کافی است تا حلوا نه خیلی شیرین باشد و نه خیلی هم مزه آرد بدهد. بهتر است شکر را چند دقیقه بسائید تا کاملا به خورد مواد برود.
برای تهیه حلوای زعفرانی ، قبل از اینکه آرد شروع به تغییر رنگ دهد ، زعفران را به آرد اضافه کنید و تفت دهید (در نتیجه زعفران را در شربت اضافه نمیکنیم) و بعد باقی مراحل را انجام دهید.
برای تهیه حلوای کاکائویی (برای این مقدار آرد) یک قاشق غذا خوری پودر کاکائو را با نصف استکان شکر مخلوط کنید و مخلوط را در یک لیوان آب جوش حل کنید و گلاب و هل و یک قاشق غذا خوری زعفران دم کرده را نیز اضافه کنید و یک الی دو دقیقه روی حرارت نسبتا زیاد بجوشانید تا کاکائو و شکر کاملا مخلوط شوند و بعد به حلوا اضافه کنید و باقی مراحل را طی کنید...
میتوانید برای تهیه حلواهایی با طعم های گوناگون بسته به ذائقه و مناسبت خاصی که حلوا را تهیه میکنید از دارچین ، زنجبیل ، پودر قهوه ، شیر و بسیار دیگر طعم دهنده ها استفاده کنید.
بعد از آماده شدن هر سه رنگ حلوا و بعد از سرد شدن آنها ، اول حلوای ساده را کف ظرف مورد نظر بچینید و بعد حلوای زعفرانی را روی آن پهن کنید (دقت کنید که ارتفاع هر سه رنگ با هم برابر باشد)
و بعد حلوای کاکائویی را روی حلوای زعفرانی پهن کنید و کناره های حلوا را با چاقو ببرید تا ظاهر کار یکدست شود.
میتوانید به صورت لوزی حلوا را ببرید یا با قالب های کوچک قالب بزنید و یا به هر شکلی که مایل هستید حلوا را تزئین کنید. معمولا برای تزئین حلوا از پودر نارگیل و پسته استفاده میشود.

سایت دنیاها

لطفا برای مشاهده لیست کامل غذاهای آشپزخانه اینجا کلیک کنید...

دیدگاه تان را بنویسید !


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازیگران ایرانی

بازیگران هندی