آزمون رورشاخ

آزمون رورشاخ که یکی از انواع آزمون های فرافکن است، توسط هرمن رورشاخ روانپزشک سوئیسی در دهه 1920 ابداع شد.
این آزمون شامل ده "لکه جوهر" است که برخی از آنها رنگی، برخی سیاه، خاکستری و سفید هستند و هر یک روی کارت جداگانه ای قرار دارند. دلیل انتخاب لکه های جوهر توسط رورشاخ به این جهت بود که این لکه ها نشانگر چیز خاصی نیستند.

در نتیجه اشخاص مجبور می شوند چیزی را در آنها "ببینند" و در جریان این دیدن، افکار و احساسات خودشان را بر روی لکه های جوهر فرافکنی نمایند. او لکه های جوهر آزمونش را با چکاندن جوهر در وسط یک تکه کاغذ و سپس تا کردن آن کاغذ می ساخت. تا کردن کاغذ باعث پخش شدن جوهر به شکلی متقارن می شد، اما رورشاخ شکل و رنگ و ترتیب ارایه لکه ها را بر یک رشته دلایل نظری استوار کرده بود. برای مثال آزمون را با لکه تمام مشکی یا نسبتا ساده شروع می کرد که افراد معمولا آن را شبیه خفاش یا پروانه می دیدند، سپس کارت دوم را نشان می داد که بخشهای قرمز رنگی داشت. فرض او بر این بود که رنگ قرمز موجب می شود آزمودنی حالت تدافعی بگیرد و پاسخهای هیجانی عمیقی در او ایجاد شود. به نظر رورشاخ نحوه کنار آمدن آزمودنی با این فشار روانی و چگونگی ادغام بخشیدن این لکه در ذهن وی نشاندهنده توانایی های مقابله ای و میزان یکپارچگی شخصیت او است.

تاریخچه

در سال ۱۹۲۰ هرمان رورشاخ، روان‌پزشک سوییسی پس از مطالعه و آزمایش روی ۳۰۰ بیمار روانی و ۱۰۰ فرد سالم به عنوان شاهدهای کنترل آزمایشی به نام «ده لکه» را ابداع کرد که با توجه به تفسیر این لکه‌ها از سوی فرد درمانگر می‌تواند به برخی جنبه‌های شخصیتی و درونی بیمار پی ببرد.

الهام‌بخش رورشاخ برای ابداع این تست روانشناسی، یک پزشک آلمانی به نام «یوستینوس کِرنِر» بود که در سال ۱۸۵۷ کتاب محبوبی از اشعارش را چاپ کرده بود. هر شعر او در این کتاب، از یک لکه تصادفی جوهر، الهام گرفته بود! البته آلفرد بینه -روانشناس مشهور فرانسوی- هم از لکه‌های جوهر به عنوان آزمایشی برای ارزیابی میزان خلاقیت استفاده کرده بود.

در این تست ۱۰ کارت که روی آن‌ها لکه‌های متقارن نامنظمی چاپ شده به فرد مورد معاینه نشان داده می‌شود. ۵ تا از لکه‌ها سیاه و سفید هستند، ۲ تا سیاه و قرمز و ۳ تا هم رنگی. از فرد مورد معاینه خواسته می‌شود که بگوید تلقی و تفسیرش از هر کارت چیست و لکه جوهر را می‌تواند به چه چیزی تشبیه کند.

این نظریه که حتی تا به امروز مورد بحث و تحقیق زیادی از سوی انجمن‌های روان‌پزشکی و روان‌شناسی واقع شده‌است، تنها چند سال پس از مرگ زودهنگام روان‌پزشک سوییسی مورد توجه قرار گرفت.

هدف رورشاخ

سنجش ساختار شخصیتی درمانجو است. که بر ۲ اصل تاکید دارد:

  • سازماندهی شناختی: یعنی تجارب خود را چگونه سازمان دهیم.
  • تصویر سازی ذهنی از موضوع: یعنی این تجارب ادراک شده برایش چه معنایی دارد.

روش اجرای آزمون

آزمون رورشاخ به صورت فردی اجرا می شود. آزمایش کننده پس از یک توضیح کلی درباره هدف آزمون، هر یک از ده کارت را یکی پس از دیگری به دست او می دهد و از او می پرسد:«این چه میتواند باشد؟». آزمایش کننده باید از هرگونه راهنمایی اضافی، ایجاد محدودیت در نوع پاسخ و یا القای پاسخ خودداری کند. پس از دادن هر کارت به دست آزمودنی با استفاده از کورنومتر، زمان شروع ثبت و پس از اتمام پاسخهای آزمودنی، زمان واکنش به هر کارت محاسبه و یادداشت می شود. هر کارت دوبار اجرا می شود و ...

مشخصات روانسنجی آزمون رورشاخ

ارزشیابی مشخصات روانسنجی آزمون رورشاخ بسیار دشوار است. روانشناسان علمی، هر از گاهی داده های تجربی موجود را مورد ارزشیابی قرار داده و به این نتیجه رسیده اند که آزمون رورشاخ در مقایسه با استانداردهای سنتی، آزمونی نادقیق است. برخلاف این ارزشیابی های منفی، آزمون رورشاخ در موقعیتهای بالینی به خوبی جای خود را باز کرده است. در ارزشیابی آزمون رورشاخ باید توجه داشت که در مورد آن هیچ روش اجرایی استانداردی که پذیرش همگانی یافته باشد وجود ندارد.

 

تعریف مفهومی متغیر :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
تعریف عملیاتی :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
روایی پرسشنامه :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
پایایی پرسشنامه :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
کد محصول : 1012
تعداد کارت : 10
فرمت : پی ذی اف (pdf)
تعداد صفحات : 12

 

توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام می شود و تمامی فایل های دریافتی از سایت تضمین شده می باشد.

::: در صورتیکه در دریافت فایل ها با مشکل روبرو شدید به شماره زیر پیامک دهید. :::

۰۹۰۱-۳۵۱-۶۲۲۱

ایمیل پشتیبان و مشکلاتایمیل پشتیبان و مشاور سایت:

research88research@gmail.com

donyaha.ir_line