روانشناس آمریکایی گوردون ویلیام آلپورت (1897-1967) که عمدتاً به دلیل نظریه شخصی گرایی او شناخته می شود، یکی از اولین تلاشها برای توضیح شخصیت انسان از روانشناسی، تأکید بر فردیت هر انسان و جنبه فعال طبیعت ما، که ما را برای رسیدن به اهداف سوق میدهد.
در سال 1931، آلپورت به همراه فیلیپ ای. ورنون و گاردنر لیندزی مقیاسی را برای ارزیابی ارزشهای شخصی منتشر کردند که میتواند به عنوان انگیزههای اساسی نیز شناخته شود. این آزمون مستقیماً بر اساس بود کتاب "انواع مردان" از ادوارد اسپرانگ ، فیلسوفر و سازندگان آن آن را "مطالعه ارزشها" نامیدند.
فیلیپ ورنون و گاردنر لیندزی ، اولین ابزار روانشناختی بود که با هدف ارزیابی ارزشهای شخصی یا انگیزههای اساسی ساخته شد.
آلپورت معتقد بود که یک روش خوب برای تجزیه و تحلیل شخصیت یک فرد خاص ارزیابی ارزشهای اخلاقی آنها است. از این نظر، او اهمیت بیشتری به لحظه فعلی نسبت به تاریخ شخصی که در آن جهتگیری روانکاوی متمرکز شده بود، داده بود که بر روانشناسی آن زمان تسلط داشت.
هدف از آزمون الپورت و همکاران آن تعیین وزن نسبی آنها برای یک فرد معین است شش نوع ارزش: نظری، اقتصادی، زیبایی شناختی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی، که اسپرانگر آن را اساسی دانست. بعداً ما به تفصیل تعریف هر یک از این انگیزه های اساسی را شرح خواهیم داد.
این آزمون به منظور ارزیابی اهمیت نقش نسبی شش ارزش یا انگیزه اساسی؛ نظری، اقتصادی، زیباگرایی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی در زندگی یک فرد تهیه شده است. پایایی این آزمون در گروههای انگلیس زبان مطالعه شده و در حد رضایت بخش است. در ایران نیز بر روی دانشجویان دانشگاه تبریز (رشته روانشناسی) اجرا شده است.
بخش اول آزمون
بخش اول آزمون سی سؤال دارد و برای هر سؤال دو جواب در نظر گرفته شده است که با «الف» و «ب» به ترتیب زیر در داخل مربعها در پاسخنامه نمره بدهید. در دفترچۀ آزمون مطلقاً چیزی ننویسید.
بخش دوم آزمون
بخش دوم این آزمون 15 سؤال دارد که برای هر سؤال چهار جواب مختلف در نظر گرفته شده است.
برخی نکات مهم درباره آزمون
- 1- آزمون بیشتر برای آزمایش دانشجویان یا لااقل افراد دیپلمه تهیه شده است و ممکن است افراد کم سواد نتوانند مطالب آن را بخوانند و یا بدرستی درک کنند.
- 2- در موقع اجرای آزمون نیازی به توضیح نیست و آزماینده کتابچه و پاسخنامه را دراختیار آزمودنی قرار میدهد و از او میخواهد که طبق دستور آزمون عمل کند. البته در صورتی که آزمودنی سؤالی داشته باشد به آن جواب داده می شود.
- 3- وقت لازم آزمون محدود نیست ولی بهتر است که گفته شود این آزمون ویژه سنجش هوش نیست و لازم است افراد فقط رجحانهای خودشان را در نظر بگیرند.
- 4- میتوان آزمون را به صورت انفرادی یا گروهی اجرا کرد.
- 5- قبل از تکمیل آزمون نباید توضیحی در مورد صفات مورد اندازهگیری آن به آزمودنی داده شود.
- 6- به آزمودنی بایدگفته شود که به همه سؤالها پاسخ دهد. اگر احیاناً برخی سؤالها بیپاسخ مانده باشد در بخش اول به هر گزینه ۱/۵ نمره و در بخش دوم به هریک ۲/۵ نمره داده می شود.اگر در مورد سؤال بخصوصی فقط به برخی گزینههای سؤال پاسخ داده شده باشد بقیه نمرۀ آن سؤال باید بین گزینههای بیپاسخ تقسیم شود. این نمرهها را آزماینده در پاسخنامه وارد میکند.
- 7- برای نمرهگذاری آزمون باید شش کلید با استفاده از پاسخنامههای سفید تهیه شود. کلید هر یک از ارزشها با سوراخ کردن خانههایی که در جدول زیر ذکر شده است تهیه میگردد. جمع نمرههایی که در هر کلید از سوراخها دیده میشود نمره خام آزمودنی در یکی از ارزشها محسوب میشود.
- 8- سؤالات این آزمون «گزینه بایست» هستند و ضمناً در هر سؤال دو یا چند ارزش نمرۀ متفاوت میگیرند و به همین دلیل نیز این آزمون اهمیت نسبی ارزشهای شش گانه را از نظر آزمودنی میسنجد، نه نیرومندی مطلق ارزشها را. بنابراین فرد نمی تواند در همۀ ارزشها بالاترین نمره را داشته باشد.
- 9- آزمون طوری ساخته شده است که نمرۀ متوسط افراد در هر ارزش برابر با 40 خواهد بود. ولی در عمل میانگین گروههای بزرگ مختصری بالاتر یا پایین تر از 40 است. و در نتیجه در فرم انگلیسی بر اساس نتایج آزمایشها نمرههای فرد اصلاح می شود. تا وقتی که در ایران هنجاریابی این آزمون انجام نشده، احتمالاً میتوان از ضرایب اصلاحی فرم انگلیسی که در پاسخنامه هم آمده استفاده کرد.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی :
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه :
روایی پرسشنامه :
پایایی پرسشنامه :
منبع :
کد محصول : 1001
مولفه : 6
سوالات : 45
فرمت : ورد (word)
تعداد صفحات : 22
توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام می شود و تمامی فایل های دریافتی از سایت تضمین شده می باشد.