مقیاس آگاهی فراشناختی درسال 1994 توسط شراو و دنیسون به منظور بررسی فراشناخت یادگیرندگان نوجوان و بزرگسال ابداع گردید. این مقیاس شامل 52 گویه است و عوامل متمایزی شامل دو بعد فراشناخت، یعنی دانش شناخت و تنظیم شناخت و 8 فرآیند فرعی فراشناخت، را میسنجد.
عامل دانش شناختی شامل سه فرآیند فرعی دانش بیانی، دانش روشی و دانش موقعیتی است و تنظیم شناخت پنج فرآیند فرعی را در برمیگیرد که عبارتند از:
- برنامهریزی
- راهبردهای مدیریت اطلاعات
- وارسی ادراک
- راهبردهای عیبزدایی
- ارزیابی فرآیند یادگیری
شناخت و دانش با سرعت فزاینده رو به رشد است و معنای دانستن از توانایی به خاطر آوردن و تکرار اطلاعات به توانایی یافتن اطلاعات مناسب و کاربرد آن تغییر کرده است. بنابراین توانمندی فراشناختی به عنصر رقابتی مهم در فرآیند یادگیری برای افراد به طور کلی و دانشجویان و دانشپژوهان به طور خاص در عصر حاضر تبدیل شده است. از این در اختیار داشتن ابزاری دقیق و کارامد برای سنجش آن ضروری است.
تعریف فراشناخت
اصطلاح فراشناخت برای اولین بار در ادبیات پردازش اطلاعات توسط فلاول (۱۹۷۶) مطرح گردید که به اعتقاد وی، فراشناخت شامل توانایی فرد در آگاهی از فرایندهای شناختی خود و یا پیامدهای ناشی از این فرایندها و پردازشها میباشد. به نظر وی فراشناخت شامل بازبینی فعال و تنظیمهای متعاقب و هماهنگی در فعالیتهای پردازش اطلاعات است.
فلاول و میلر (۱۹۹۸) فراشناخت را به عنوان آگاهی از این که فرد چگونه یاد میگیرد، آگاهی از چگونگی استفاده از اطلاعات موجود برای رسیدن به یک هدف، توانایی قضاوت درباره فرایندهای شناختی در یک تکلیف خاص، آگاهی از این که چه راهبردهایی را برای چه هدفهایی مورد استفاده قرار دهد، ارزیابی پیشرفت خود در حین عملکرد و بعد از اتمام عملکرد، تعریف کردهاند.
شیوه نمره گذاری و تفسیر
پاسخها در این پرسشنامه براساس یک مقیاس 5 درجهای از نوع لیکرت محاسبه میشود.
روایی و پایایی
شراو و دنیسون ضریب همسانی درونی مقیاس مذکور را بین ۸۸ تا ۹۳% و ضریب پایایی را به روش آلفای کرونباخ ۹۳% گزارش کردهاند. در تحقیقات داخلی ضریب همبستگی بین مولفهها را برای کل مقیاس ۹۵% و ضریب پایایی ۹۰% را برای کل مقیاس به دست آوردند. همچنین ضریب همبستگی بین دو بعد فراشناختی و کنترل فراشناختی را ۹۱% و ۹۸% محاسبه کرد و ضریب پایایی را ۸۲% معرفی کرد.
جدولها
ضرایب همبستگی بین مؤلفههای دانش شناخت و نمره کلی آن
ضرایب همبستگی بین مؤلفههای تنطیم شناخت و نمره کلی آن
میزان ضرایب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فراشناخت
میانگین و انحراف معیار نمرات فراشناخت براساس متغیر جنسیت و نوع جامعه
میانگین و انحراف معیار نمرات بعد دانش فراشناختی براساس متغیر جنسیت و نوع جامعه
میانگین و انحراف معیار نمرات بعد تنظیم فراشناختی براساس متغیر جنسیت و نوع جامعه
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی :
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه :
روایی پرسشنامه :
پایایی پرسشنامه :
منبع :
کد محصول : 1018
سوالات : 52
فرمت : ورد (word)
تعداد صفحات : 7
توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام میشود و تمامی فایلهای دریافتی از سایت تضمین شده میباشد.