آزمون عزت نفس کوپر اسمیت

تست عزت نفس کوپر اسمیت (CSEI) یا Cooper Smith Self Esteem Inventory یکی از پر استفاده‌ترین پرسشنامه‌های خود گزارش‌دهی است که جهت سنجش نگرش نوجوانان و بزرگسالان نسبت به خود در زمینه‌های مختلف (خانواده، همسالان، مدرسه و فعالیت‌های اجتماعی) طراحی شده است.

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (CSEI) از 50 سوال و 8 سوال دروغ سنج (مجموعا 58 سوال) تشکیل شده است که حاصل  آن یک نمره کل و چهار نمره جداگانه است. این نمرات نشان‌دهنده جنبه‌های ویژه عزت نفس، یعنی، خود عمومی، خود اجتماعی، خود خانوادگی و خود تحصیلی (یا خود شغلی برای بزرگسالان) هستند. آزمون عزت نفس اسمیت سه فرم دارد:

  • فرم مدرسه‌ای برای سنین 8 الی 15 سال
  • فرم بزرگسال برای سنین 16 سال به بالاتر
  • فرم کوتاه

از هر یک از این 3 فرم می‌تواند به عنوان ابزار غربالگری و یا تشخیصی در محیط کلینیکی یا پژوهشی استفاده کرد.

این پرسشنامه در مراکز مشاوره معتبر در دنیا برای سنجش عزت نفس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون نشان می‌دهد که یک فرد تا چه اندازه خود را ارزشمند، پر اهمیت و توانا می‌داند و ادراک و عقیده‌ای را که نسبت به خود دارد، می‌سنجد. آزمون عزت نفس کوپر اسمیت درباره پذیرش خود در برابر دیگران می باشد در واقع عزت نفس یعنی ارزشی که فرد برای خود در برابر دیگران قائل می شود می باشد. 

کاربرد تست عزت نفس

آزمون عزت نفس کوپر اسمیت (CSEI) در ابتدا برای سنین 8 الی 15 سال (فرم مدرسه‌ای) طراحی شده بود، اما بعدها در فرم سوالات تجدید نظر شده و برای افراد بالای 16 سال (فرم بزرگسال) ساخته شد. این پرسشنامه توسط روانشناسان بالینی و روانشناسان آموزشی، جهت مطالعه پیامدها و پیش‌بینی‌های مرتبط با عزت نفس پایین در میان نوجوانان و بزرگسالان به کار می‌رود.

نحوه اجرا و تفسیر

برای انجام آزمون عزت نفس کوپر اسمیت، آزمون دهنده باید احساساتش را درباره خویشتن به صورت مستقیم گزارش کرده و با استفاده از مقیاس دو قطبی (موافقم در برابر مخالفم) به سوالات پاسخ دهد. بنابراین نمرات تست عزت نفس کوپر اسمیت از 0 تا 50 متغیر است و هر چه نمره بالاتر باشد نشان‌دهنده عزت نفس بالاتر است.

فرم کوتاه تست

علاوه بر فرم بلند 58 سوالی، یک فرم کوتاه 25 سوالی نیز از تست عزت نفس کوپر اسمیت موجود است و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که زمان برای پاسخگویی به سوالات محدود باشد. این فرم کوتاه حاوی مقیاس دروغ‌سنج و نمرات زیرمقیاس نیست و از لحاظ نظری تک بعدی در نظر گرفته شده و پاسخگویی به آن، از طریق مقیاس دو قطبی (موافقم در برابر مخالفم) مشابه با فرم بلند، انجام می‌گیرد.

با وجودی که اعتبار درونی فرم کوتاه تست عزت نفس کوپر اسمیت در ابتدا مورد آزمون قرار نگرفت، اخیرا برخی پژوهشگران یک ساختار سه عاملی را در آن کشف کرده‌اند:

  • عزت نفس شخصی
  • عزت نفس مبتنی بر والدین
  • عزت نفس مبتنی بر گروه همسالان

 

تعریف مفهومی متغیر :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
تعریف عملیاتی :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
روایی پرسشنامه :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
پایایی پرسشنامه :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
منبع : دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
کد محصول : 1015
سوالات : 58
فرمت : ورد (word)
تعداد صفحات : 6

 

توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام می شود و تمامی فایل های دریافتی از سایت تضمین شده می باشد.

::: در صورتیکه در دریافت فایل ها با مشکل روبرو شدید به شماره زیر پیامک دهید. :::

۰۹۰۱-۳۵۱-۶۲۲۱

ایمیل پشتیبان و مشکلاتایمیل پشتیبان و مشاور سایت:

research88research@gmail.com

donyaha.ir_line