آزمون هوشی آندره ری متشکل از دو کارت B و A است که هر کارت به طور مجزا و متناسب با موقعیت انتخاب شده و اجرا میگردد. کارت A متشکل از 18 جزء ادراکی است و در مورد افراد 4 سال به بالا کاربرد دارد. کارایی مؤثر این کارت برای افراد، از 7 سال به بعد است و برای نوجوانان و بزرگسالان عملاً کاربرد بیشتری دارد.
کارت B از 11 جزء هندسی تشکیل شده، مکمل کارت A است و برای کودکان زیر 8 سال ساخته شده است. پربودن و دشواری کارت A برای بسیاری از کودکان مسئله آفرین است و به همین دلیل، توصیه میشود که کارت B برای آن ها به کار گرفته شود. همچنین، از این کارت برای بزرگسالانی که عقبماندگی ذهنی شدید دارند نیز استفاده میشود.
اجرای آزمون بعد از انتخاب هر کارت در دو نوبت انجام میشود؛ در نوبت اول، کارت (A یا B) در جهت مناسب جلوی آزمودنی گذاشته میشود و به او پیشنهاد میگردد که مشابه آن را روی یک کاغذ سفید بیخط رسم کند. در نوبت دوم و در حالی که کارت از جلوی آزمودنی برداشته شده و سه دقیقه نیز گذشته است، از او خواسته می شود این بار به طور حفظی تصویر مشاهده شده قبلی را با دقت ترسیم کند.
قضاوت درباره آزمودنی با توجه به مقایسه کارکرد او در هر مرحله ترسیم انجام میشود. معمولاً مرحله نخست ترسیم به حساب توان رشد ترسیمی و ساختیابی ادراکی آزمودنی گذاشته میشود و مرحله دوم، با توجه به کمّیت و کیفیت ترسیم مرحله نخست، سطح کارکرد حافظه دیداری او را نشان خواهد داد.
تاریخچه
آزمون «تصاویر هندسی درهم یا آزمون کپی و باز پدید آوری اشکال هندسی پیچيده» (حافظه دیداری) را پروفسور آندره ری در سال 1942 به منظور سنجش نوع فعالیت ادراکی حافظه دیداری مراجعه کنندگان به کلینیکهای روانشناسی و روانپزشکی ابداع کرد.
روایی و پایایی
به منظور هنجاریابی آزمون حافظه دیداری آندره ری پژوهشی را روی دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران انجام داده است. به منظور بررسی روایی ملاکی، همبستگی بین نمرههای مرحله دوم آزمون آندره ری و نمرههای مرحله سوم آزمون کیم کاراد محاسبه، و برای برآورد اعتبار از روش بازآزمایی استفاده شده است.
ضریب روایی ملاکی برابر 5/0 و ضریب اعتبار 62/0 به دست آمده که هر دو ضریب ذکر شده از نظر آماری در سطح 01/0 معنادار گزارش شده است. نیز به منظور هنجاریابی این آزمون، پژوهشی بر روی دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهر تهران انجام داده است. ضریب روایی ملاکی در این پژوهش (با استفاده از ملاک مشابه پژوهش پناهی) برابر 59/0 و ضریب اعتبار بازآزمایی 60/0 گزارش شده است. همچنین، این آزمون توسط میرهاشمی در تهران هنجاریابی گردید، جهت تعیین میزان روایی آزمون از خرده آزمون عددی وکسلر استفاده شده و ضریب 25/0 به دست آمده است و برای محاسبه ضریب پایایی از روش بازآزمایی استفاده گردید و ضریب پایایی 62/0 به دست آمده و نتیجه گرفتند که آزمون از روایی و پایایی لازم برخوردار است (میرهاشمی، 1374؛ به نقل از جانه و همکاران، 1391).
روشهای آزمایش آزمون
- کپی کردن مدل
- وارسی نتیجه آزمون کپی
- کشیدن شکل از حفظ
- تصحیح و هنجاریابی کپی
اوستریت انواع مختلف کپی، از عقلیترین تا ابتداییترین نوع آن را بر اساس عادات عقلی، سرعت و دقت بصورت زیر طبقهبندی کرده است:
- شروع ترسیم از ساختمان اصلی
- شروع از یک عامل متصل به ساختمان اصلی
- محیط کلی
- قرار دادن جزئیات پهلوی هم
- جزئیات در زمینه درهم
- تقلیل شکل به یک طرح مانوس
- کشیدن خطوط درهم
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی :
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه :
روایی پرسشنامه :
پایایی پرسشنامه :
منبع :
کد محصول : 1016
سوالات : تصویری
فرمت : ورد (word)
تعداد صفحات : 22
توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام میشود و تمامی فایلهای دریافتی از سایت تضمین شده میباشد.