برای سنجش کیفیت زندگی کاری از پرسشنامه 18 سوالی که توسط مرتضی امانی آشلوبلاغ و برگرفته شده از الگوی والتون (1388) ساخته شده، استفاده میشود و متغییرهای مربوط به کیفیت زندگی کاری معلمان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر یزد از قبیل:
- شرایط کاری ایمن و سالم
- سیستم حقوق و دستمزد
- امکان رشد توانمندیها امنیت مداوم
- انسجام اجتماعی در سازمان کار
- حفظ حقوق اساسی فرد در سازمان
- تعادل بین کار و سایر جنبههای زندگی
- شغل مناسب اجتماعی
(این عوامل برگرفته از مدل والتون میباشند) مورد سنجش واقع شده است. سطح اندازه گیری پرسشنامه فاصلهای و براساس مقیاس پنج درجهای لیکرت (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم)، تنظیم گردیده است.
تعریف
همانطور که سازمان بین المللی کار ILO در گزارش جهانی خودش آورده است تعریف واحد و معمولی از کیفیت زندگی کاری که به طور عمومی مورد قبول همگان باشد وجود ندارد. حداقل سه استفاده رایج از این اصطلاح وجود دارد. اول اینکه کیفیت زندگی کاری اشاره به مجموعهای از نتایج برای کارکنان نظیر رضایتمندی شغلی، فرصتهای روان شناختی، امنیت شغلی، روابط مناسب کارفرما، کارکنان و میزان پایین حوادث دارد. شاید این شایعترین استفاده از این اصطلاح باشد. دوم اینکه کیفیت زندگی کاری، همچنین به مجموعهای از کارها یا عملکردهای سازمانی نظیر مدیریت مشارکتی، غنیسازی شغلی سیستم پرداختی که عملکرد خوب را تشویق میکند، تضمین شغلی و شرایط کاری مطمئن اشاره دارد. بالاخره کیفیت زندگی کاری اغلب به یک نوع برنامه تغییر سازمانی اشاره دارد. (میرسپاسی،1386).
کیفیت زندگی کاری را از دو منظر میتوان مورد بررسی قرار داد، از یک منظر، کیفیت زندگی کاری به مجموعه شرایط عینی و واقعی در سازمان نظیر خط مشیهای ارتقا از درون، رهبری آزادمنش، مشارکت کارکنان و اقدامات و شرایط کاری امن و مطلوب و یکسان تلقی میشود و از منظر دیگر کیفیت زندگی کاری با نگرش کارکنان و طرز تلقی آنها در مورد احساس امنیت، رضایت و توان رشد و توسعه به عنوان یک انسان، مساوی فرض شده است ( کاسیو2002، به نقل از عباسی،1390). این دیدگاه، کیفیت زندکی کاری را به حد و میزانی که تمامی نیازهای انسان را تامین مینماید، مرتبط میداند. از این رو کیفیت زندگی کاری را میتوان از لحاظ عینی (سخت افزاری) و ذهنی (نرم افزاری) مورد توجه قرار داد و از سوی دیگر کیفیت زندگی کاری مفهوم یا سازهای چند بعدی است (پرداختچی، 1384).
کاسیو، کیفیت زندگی کاری را ادراک کارکنان از بهداشت فیزیکی (جسمی) و روانی (ذهنی) خود در محیط کار تعریف کرده است. همچنین از نظر کاسیو کیفیت زندگی کاری را به دو روش میتوان تعریف کرد:
- کیفیت زندگی کاری مجموعهای از اهداف و شرایط و عملیات سازمانی شامل: توسعه شغلی، سرپرستی دموکراتیک، شرایط کاری مطمئن میباشد.
- کیفیت زندگی کاری ادراک کارکنان از امنیت شغلی، رضایت شغلی نسبتاً خوب و توانایی ارتقاء و توسعه کاریشان میباشد (کاسیو،1992).
در سال 1977 ستاد مرکزی آمریکایی کیفیت زندگی کاری، تعریف زیر را ارائه کرد:
"بهبود کیفیت زندگی کاری به هر فعالیتی اطلاق میشود که در هر سطحی از سازمان رخ میدهد و هدف آن افزایش اثربخشی سازمانی از طریق بالا بردن مقام و منزلت و فراهم نمودن امکان ترقی افراد میباشد. کیفیت زندگی کاری فرایندی است که از طریق آن سهامداران سازمان و مدیریت، اتحادیهها و کارکنان میآموزند که چگونه با یکدیگر بهتر کار کنند، عملیات را برای خود تشریح نمایند و بهبودهای لازم را اعمال نمایند تا دو هدف بهبود کیفیت زندگی کاری برای اعضای سازمان و اثربخشی شرکت و اتحادیهها به طور همزمان تحقق یابد"(فلیپو ،1984).
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی :
روایی پرسشنامه :
پایایی پرسشنامه :
منبع :
کد محصول : 2004
سوالات : 18
فرمت : ورد (word)
تعداد صفحات : 4
توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام میشود و تمامی فایلهای دریافتی از سایت تضمین شده میباشد.