نظریه رضایت شغلی دیویس و لافکوایست

شهرابی (۱۳۸۹) با توجه به اصول اساسی نظریه دیویس و لافکوایست (1991) که بامطالعه کتابخانه‌ای مبانی نظری نظریه سازگاری شغلی دیویس و لافکوایست جمع‌آوری گردید و مورد بررسی قرارگرفته بود، پرسشنامه 36 آیتمی با 7 عامل را برای معلمان طرح کرد.


در این پرسشنامه هر سوال به صورت لیکرت پنج درجه ای از خیلی کم تا خیلی زیاد است. این پرسشنامه به سنجش میزان رضایت و سازگاری شغلی افراد در ۷ مولفه می پردازند که عبارتند از:

  • ارزش پیشرفت
  • ارزش راحتی
  • ارزش پایگاه
  • ارزش نوع دوستی
  • ارزش ایمنی
  • ارزش خودمختاری
  • سبک سازگاری

رضایت شغلی و سازگاری شغل

یکی از مهم‌ترین منابع هر سازمانی، نیروی انسانی آن است. عوامل تشکیل‌دهنده این نیرو، افرادی بااحساس هستند که اگر انگیزش کافی داشته باشند، استعداد و مهارت خود را در خدمت سازمان به کار می‌برند. داشتن روحیه و رضایتمندی شغلی دررسیدن بهره‌وری بالای سازمان‌ها بسیار مهم است. همچنین یکی از عوامل مهم در بالا بردن انرژی روانی کارکنان یک سازمان، بهبود رضایت شغلی آن‌ها است. رضایت شغلی یعنی اندازه و فاصله میان انتظارات و توقعاتی که شخص از شغل و حرفه خود دارد و اینکه چه چیزی واقعاً از این شغل نصیبش می‌شود و یک، احساس مثبت یا مطبوع است که پیامد ارزیابی شغلی یا تجربه فرد را دربردارد (نیوتن و کنیان،1991)

دیویس و لافکوایست (1991) ارتباطی قوی بین رضایت شغلی و سازگاری شغل. یافته‌اند. در واقع رضایت شغلی شاخصی مهم از سازگاری شغلی است. یعنی اگر بین توانای های فرد و شرایط شغلی‌اش تطابق وجود داشته باشد رضایت حاصل می‌شود و رضایت شغلی باعث ابقاء فرد در شغلش می‌شود ولی تنها راضی بودن فرد اهمیت ندارد بلکه طبق این نظریه هم رضایت داشتن و هم رضایتمند بودن به‌طور مساوی دو جزء مهم در پیش‌بینی سازگاری شغلی است. نظریه دیویس و لافکوایست همانند نظریه هالند نظریه تطابق فرد و محیط محسوب می‌شود و از بسیاری جهات همانند نظریه هالند است، با این تفاوت که در نظریه هالند بر انتخاب حرفه‌ای تأکید می‌شود ولی در نظریه دیویس و لافکوایست بر سازگاری حرفه‌ای (سوانسو ن و همکاران،1999).

فرضیه اساسی نظریه سازگاری شغلی این است که افراد برای ایجاد و نگهداری ارتباط مثبت با محیط کاریشان در تلاش هستند. به‌زعم دیویس و لافکوایست افراد نیازهایشان ر ا به محیط کار می‌آورند و محیط کار نیز نیازهایی برای آن‌ها فراهم می‌کند.

 

تعریف مفهومی متغیر :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
تعریف عملیاتی :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
روایی  پرسشنامه :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
پایایی پرسشنامه :دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
منبع : دانلود رایگان پرسشنامه های استاندارد
کد محصول : 2008
سوالات : 36
فرمت : ورد (word)
تعداد صفحات : 7

 

توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام می شود و تمامی فایل های دریافتی از سایت تضمین شده می باشد.

::: در صورتیکه در دریافت فایل ها با مشکل روبرو شدید به شماره زیر پیامک دهید. :::

۰۹۰۱-۳۵۱-۶۲۲۱

ایمیل پشتیبان و مشکلاتایمیل پشتیبان و مشاور سایت:

research88research@gmail.com

donyaha.ir_line