آموزش مبتنی بر شایستگی توسط پرسشنامهای که بر اساس طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی توسط هدایتی و همکاران (1395) تدوین شده است، سنجیده میشود.
این پرسشنامه از 4 مؤلفه هدف، محتوا ، روش و ارزشیابی و سه بعد شناختی، مهارتی و نگرشی تشکیل شده است که شامل 34 سؤال بسته پاسخ پنج ارزشی (هر یک از گزاره ها از 1 کمترین تا 5 بیشترین امتیاز) است.
برای پایایی پرسشنامه مذکور روشهای تحلیل محتوای کیفی، روش اسنادی و روش توصیفی -استنتاجی مورد استفاده قرارگرفت و پس از اعتباریابی توسط متخصصان و صاحبنظران و اعمال تعدیلها، مورد تأیید قرار گرفت (هدایتی و همکاران،1395).
تاریخچه
بهزعم اسپادی (۲۰۰۴) جهان پر از مثالهای الگوهای مبتنی بر شایستگی است و تاریخچه آن به ۵۰۰ سال قبل و به حوزه هنر و صنعت در قرون وسطی باز میگردد. با این حال در مورد تاریخ دقیق شروع رویکرد شایستگی و شناسایی آن اتفاق نظر اندکی بین صاحبنظران وجود دارد اما آنها جملگی متفقالقول برآنند که ظهور آن مربوط به دهههای آخر قرن بیستم میباشد. در واقع شرکتهای مک بر پیشگام روش شناسی مبتنی بر شایستگی بود و دیوید مک کلند روانشناس دانشگاه هاروارد در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ پایهگذار آن بود. مک کلند سعی داشت، آزمونها و ابزارهایی را شناسایی کند تا بتواند عملکرد را پیشبینی کند و ایده اصلی او این بود که شایستگی باید به جای هوش اندازه گیری شود. مقاله مک کلند که در سال ۱۹۷۳ تحت عنوان «آزمودن شایستگی بجای هوش» در مجله روانشناسی آرمیکا چاپ شد، نقطه عطفی برای توسعه نهضت شایستگی به عنوان جایگزینی برای نهضت هوش بود.
روایی و پایایی
برای تعیین اعتبار پرسشنامه آموزشهای مبتنی بر شایستگی از روش روایی صوری استفاده شده است. با توجه به این که، پرسشنامه به تایید اساتید محترم حوزه رشته رسیده است دارای روایی میباشد.
قابلیت اعتماد (پایایی) یک پرسشنامه یا ابزار اندازهگیری، از موضوعات بسیار مهم در امر جمعآوری اطلاعات و مشاهدات میباشد.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی :
روایی پرسشنامه :
پایایی پرسشنامه :
منبع :
کد محصول : 2007
سوالات : 33
فرمت : ورد (word)
تعداد صفحات : 6
توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام میشود و تمامی فایلهای دریافتی از سایت تضمین شده میباشد.