پرسشنامه رهبری فکورانه
رهبران فکور معنای رفتار خود و دیگران را به خوبی درک میکنند، تن صدا و عکسل العملهای ریز و درشت دیگران را میفهمند، و از خود میپرسند چرا این اتفاقات رخ دادهاند؟ و این رفتار بروز کرده است؟ و دائم به دنبال اطلاعات بیشتری برای جواب معمای خود هستند.
رهبران فکور برای پاسخهای انعطاف پذیر میدانند که کدام سبک رهبری را بهکار گیرند تا بهترین نتیجه را داشته باشد. برای هر رویکردی لازم میدانند که نقاط ضعف و قوت را در نظر بگیرند. پاسخ های انعطافپذیر اساسی ترین و گاهی اوقات سختترین روش بیان احترام با همکاران است.
پرسشنامه مربوط به متغیر رهبری فکورانه که توسط کرامت و دیگران (۱۳۹۲) تهیه شده است شامل ۴۰ سؤال است که برای شناسایی مؤلفه های رهبری فکورانه تهیه شده است چون پرسشنامه مذکور قبلاً مورد استفاده قرار گرفته، لذا روایی آن توسط صاحب نظران (استادان دانشگاه) مورد تأیید قرار گرفته است. برای اطمینان بیشتر، پرسشنامه مذکور بین ۲۰ نفر از اعضای جامعه مورد مطالعه به صورت پایلوت توزیع و مورد بررسی قرار گرفت که پایایی آن در سطح بالایی (۰/۹) نیز به دست آمد.
تعریف نظری رهبری فکورانه
کاستلی (۲۰۱۳، به نقل ازکرامت) رهبری فکورانه را براساس الگویی که شامل پنج مؤلفه است تعریف میکند. رهبری فکورانه از طریق این پنج مؤلفه تحقق پیدا میکند.
- اهداف: وظایف و مسئولیتهای پیروان را در نیل به اهداف سازمان مرتبط میسازد و فعالیتهای آنان را هدایت، حمایت و پشتیبانی میکند.
- معنی: پیروان را تشویق میکند تا با یادگیری از تجارب گذشته برای بهبود رفتار و عملکرد آینده خود تلاش کنند.
- چالش: پیروان را با پرسشگری از ارزشها، باورها و مفروضات خود به عنوان نتیجهای از تجاربشان با ارزشهای مختلف و نظام های اعتقادی دیگرا به چالش میکشد.
- بازخورد: رهبر فکور، گفتگوی مداومی را به وسیله ارائه كردن بازخورد بر روی مشاهدات تجربی كاركنان، تداوم میبخشد.
- باز بودن: رهبر فکور، با فراهم کردن محیط کاری امن پیروان را جهت به اشتراک گذاشتن عقاید تشویق میکند (کرامت ، ۱۳۹۳).
روایی و پایایی
روایی (اعتبار)
در این تحقیق سعی شده جهت دستیابی بر اعتبار لازم در تهیه و استفاده از پرسشنامه، پس از انجام مطالعه مقدماتی پیرامون موضوع، به بررسی کامل تحقیقات انجام شده در این زمینه و نتایج آنها پرداخته شود. در ضمن با مشورت با استادان راهنما و مشاور و نیز کارشناسان، پرسشنامه ای تهیه گردید. پس از طراحی پرسشنامه آزمون اولیه از ۲۰ نفر برای بررسی نظر مدیران در مورد سئوال ها و پی بردن به نقاط قوت و ضعف پرسشنامه بین آنان پخش شد، سرانجام بعد از دخالت دادن نظرات کارکنان و متخصصین امور، پرسشنامه نهایی تدوین گردید و در اختیار مدیران قرار گرفت.
پایایی (اعتماد)
یک آزمون، زمانی دارای پایایی است که نمرههای مشاهده و نمرههای واقعی آن دارای همبستگی بالایی باشند، به این معنی چنانچه نمرههای مشاهده شده و واقعی آزمودنی در آزمودن موجود باشد مجذور همبستگی بین این نمره ها، ضریب پایایی آزمون می شود (خاکی، ۱۳۸۶).
پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری (پرسشنامه) است. مفهوم یاد شده با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسان به دست میدهد. کسانی که برای تحلیل دادههای خود از نرم افزار SPSS استفاده میکنند، میتوانند قابلیت اعتماد ابزار اندازهگیری را با روش آلفای کرونباخ محاسبه نمایند، که البته برای آن فرمولی نیز وجود دارد. اما به عنوان یك قاعدهی كلی، میزان آلفا دست كم باید ۰/۷ باشد.افزار SPSS آلفای کرونباخ آن محاسبه گردید. میزان پایایی هر کدام از پرسشنامهها به تفصیل در جدول (۴-۳ موجود در متن اصلی) آمده است براساس دادههای گردآوری شده در مرحله ی پیش آزمون (پایلوت)، پرسشنامه ضریبی پایایی بالاتر از ۰/۸ احراز کرد.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی :
روایی پرسشنامه :
پایایی پرسشنامه :
منبع :
کد محصول : 2013
سوالات : 40
فرمت : ورد (word)
تعداد صفحات : 7
توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام می شود و تمامی فایل های دریافتی از سایت تضمین شده می باشد.