پرسشنامه اثرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی

پرسشنامه ویژه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با ویژگی­ های کامل و دقیق فنی شامل روایی محتوایی ماتریس همبستگی بین سوالات، مقدار شاخص كفایت نمونه‌برداری كیسر- مایر- الكین، مقدار آزمون کرویت بارتلت، ساختار عاملی مقیاس، تحلیل عاملی اکتشافی از شیوه ی عامل یابی (مولفه های اصلی و محورهای اصلی، حداقل مجذورات بدون وزن، حداقل مجذورات تعمیم یافته، بیشینه احتمال ) و چرخش متعامد (واریماکس) در قالب یک پکیج VIP حضورتان ارائه شده است.

تعریف مفهومی

شبکه ی اجتماعی

براساس تعریف راین گلد « شبکه اجتماعی مجازی، معمولا به معنای شبکه الکترونیکی ارتباطات متقابل است که محدوده اش را خود تعریف می کند و پیرامون علاقه یا هدف مشترکی تشکیل شده، گرچه در برخی مواقع، ایجاد ارتباط فی نفسه به هدف تبدیل می شود» (راین گلد، 2002: 25)، و براساس تعریف هلن صدیق بنای «شبکه های اجتماعی واژه ای است که برای نامیدن گروهی از افراد که در میان خود دارای ارتباطات وسیع و مستمر هستند و یک حلقه منسجم ارتباطی را تشکیل می دهند به کار می رود» (صدیق بنای، 1387).

منظور از شبکه های اجتماعی: فیس بوک، وایبر، واتساپ، جستجوی اینترنت، گوشی هوشمند، ایمیل، گوگل پلاس، ارتباط آنلاین، تویتر، اینستاگرام، بازی ویدئویی و.....می باشد.

ویژگی های پرسشنامه

پرسشنامه­ ی میزان استفاده از شبکه ­های اجتماعی توسط نامداری و همکاران (1394) تهیه شده است و دارای 30 گویه است. این پرسشنامه دارای دو مؤلفه­ است. مؤلفه­ ی نگرش نسبت به استفاده از شبکه­ های اجتماعی شامل گویه های 15-1 بوده که  دانش ­آموز میزان موافقت خود را بر روی طیف چهار درجه ­ای لیکرت (کاملا موافقم نمره 4، موافقم نمره 3، مخالفم نمره 2، کاملا مخالفم نمره 1) مشخص می­کند و مؤلفه ­ی میزان استفاده از شبکه­ های اجتماعی شامل گویه­ های 30-15 می­باشد که دانش ­آموز میزان استفاده ­ی خود از شبکه­ های اجتماعی را بر روی طیف چهار درجه­ ای لیکرت (هرگز نمره 1، به ندرت نمره 2، اکثر اوقات نمره 3 و دائما نمره 4) تعیین می ­نماید. برای نمره­ گذاری پرسشنامه، گویه­ هایی که یک مولفه را تشکیل می­دهند با یکدیگر جمع می شوند.

ویژگی های فنی

روایی

در پژوهش حاضر، از روایی محتوایی، جهت سنجش روایی پرسشنامه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی استفاده گردید. پرسشنامه ی مذکور مورد تأیید چند تن از اساتید قرار گرفت. سپس تحلیل عاملی اکتشافی بر روی آن صورت گرفت که دو عامل (1- نگرش به استفاده از شبکه های اجتماعی و 2- میزان استفاده از شبکه های اجتماعی) شناسایی گردید.

تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس خودگزارشی نگرش و میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی انجام شد.

 

در بررسی ساختار این مقیاس خودگزارشی مراحل زیر طی شد:

  • 1) بررسی پیش فرض ها و شرایط اولیه ی انجام تحلیل عاملی
  • 2) وارسی عامل پذیری ماتریس همبستگی (پیرسون)
  • 3) عامل یابی از ماتریس همبستگی
  • 4) چرخش عامل ها برای دست یابی به یک ساختار ساده
  • 5) تفسیر عاملها.

 

تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی :
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه :
روایی  پرسشنامه :
پایایی پرسشنامه :
منبع :
کد محصول: 3004
مولفه : 2
سوالات : 40
فرمت : ورد (word)
تعداد صفحات : 9

 

توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام می شود و تمامی فایل های دریافتی از سایت تضمین شده می باشد.