پرسشنامه اثرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی
پرسشنامه ویژه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با ویژگی های کامل و دقیق فنی شامل روایی محتوایی ماتریس همبستگی بین سوالات، مقدار شاخص كفایت نمونهبرداری كیسر- مایر- الكین، مقدار آزمون کرویت بارتلت، ساختار عاملی مقیاس، تحلیل عاملی اکتشافی از شیوه ی عامل یابی (مولفه های اصلی و محورهای اصلی، حداقل مجذورات بدون وزن، حداقل مجذورات تعمیم یافته، بیشینه احتمال ) و چرخش متعامد (واریماکس) در قالب یک پکیج VIP حضورتان ارائه شده است.
تعریف مفهومی
شبکه ی اجتماعی
براساس تعریف راین گلد « شبکه اجتماعی مجازی، معمولا به معنای شبکه الکترونیکی ارتباطات متقابل است که محدوده اش را خود تعریف می کند و پیرامون علاقه یا هدف مشترکی تشکیل شده، گرچه در برخی مواقع، ایجاد ارتباط فی نفسه به هدف تبدیل می شود» (راین گلد، 2002: 25)، و براساس تعریف هلن صدیق بنای «شبکه های اجتماعی واژه ای است که برای نامیدن گروهی از افراد که در میان خود دارای ارتباطات وسیع و مستمر هستند و یک حلقه منسجم ارتباطی را تشکیل می دهند به کار می رود» (صدیق بنای، 1387).
منظور از شبکه های اجتماعی: فیس بوک، وایبر، واتساپ، جستجوی اینترنت، گوشی هوشمند، ایمیل، گوگل پلاس، ارتباط آنلاین، تویتر، اینستاگرام، بازی ویدئویی و.....می باشد.
ویژگی های پرسشنامه
پرسشنامه ی میزان استفاده از شبکه های اجتماعی توسط نامداری و همکاران (1394) تهیه شده است و دارای 30 گویه است. این پرسشنامه دارای دو مؤلفه است. مؤلفه ی نگرش نسبت به استفاده از شبکه های اجتماعی شامل گویه های 15-1 بوده که دانش آموز میزان موافقت خود را بر روی طیف چهار درجه ای لیکرت (کاملا موافقم نمره 4، موافقم نمره 3، مخالفم نمره 2، کاملا مخالفم نمره 1) مشخص میکند و مؤلفه ی میزان استفاده از شبکه های اجتماعی شامل گویه های 30-15 میباشد که دانش آموز میزان استفاده ی خود از شبکه های اجتماعی را بر روی طیف چهار درجه ای لیکرت (هرگز نمره 1، به ندرت نمره 2، اکثر اوقات نمره 3 و دائما نمره 4) تعیین می نماید. برای نمره گذاری پرسشنامه، گویه هایی که یک مولفه را تشکیل میدهند با یکدیگر جمع می شوند.
ویژگی های فنی
روایی
در پژوهش حاضر، از روایی محتوایی، جهت سنجش روایی پرسشنامه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی استفاده گردید. پرسشنامه ی مذکور مورد تأیید چند تن از اساتید قرار گرفت. سپس تحلیل عاملی اکتشافی بر روی آن صورت گرفت که دو عامل (1- نگرش به استفاده از شبکه های اجتماعی و 2- میزان استفاده از شبکه های اجتماعی) شناسایی گردید.
تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس خودگزارشی نگرش و میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی انجام شد.
در بررسی ساختار این مقیاس خودگزارشی مراحل زیر طی شد:
- 1) بررسی پیش فرض ها و شرایط اولیه ی انجام تحلیل عاملی
- 2) وارسی عامل پذیری ماتریس همبستگی (پیرسون)
- 3) عامل یابی از ماتریس همبستگی
- 4) چرخش عامل ها برای دست یابی به یک ساختار ساده
- 5) تفسیر عاملها.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی :
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه :
روایی پرسشنامه :
پایایی پرسشنامه :
منبع :
کد محصول: 3004
مولفه : 2
سوالات : 40
فرمت : ورد (word)
تعداد صفحات : 9
توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام می شود و تمامی فایل های دریافتی از سایت تضمین شده می باشد.