آزمون آدمک (گودیناف)

یکی از تست هوش‌های معروف کودکان آزمون نقاشی آدمک گودیناف - هریس است که برای اندازه‌گیری و تعیین سن عقلی و بهره هوشی کودکان 3 تا 13 سال توسط گودایناف طراحی شده و به سادگی قابل اجراست.

است. این آزمون از جمله تست هوش‌هایی است که با آسانترین روش و صرف کمترین وقت و هزینه قابل اجراست و حتی والدین در خانه نیز می‌توانند این تست را انجام دهند و به هوش تقریبی کودک خود پی‌ببرند و البته برای تعیین ضریب هوشی دقیق کودک بهتر است تست هوش توسط متخصص و در مراکز معتبر انجام شود.

تست هوش کودکان ترسیم آدمک گودایناف – هریس

تاریخچه

آزمون ترسیم آدمک یکی از آسانترین، عملی ترین و جهانی ترین آزمونهای تصویری است. این آزمون به وسیله عده زیادی کد گذاری شده است که مهمترین آنها کار خانم آمریکائی فلورانس گودیناف Florence Goodenough است که در سال 1920 در ایالت نیوجرسی آمریکا روی چهار هزار کودک آنرا آزمایش نمود. در فرانسه نیز دکتر فای Fay در این زمینه کار کرده است.

کاربرد و هدف تست

مهمترین هدف آزمون، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است. همچنین این آزمون را زمانی به کار می بریم که آزمونهای هوشی دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم. علاوه بر این، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشند.

دستور اجرا

برای اجرای این تست هوش به کودک گفته می‌شود: یک آدم ترسیم کن و هر چه می‌توانی آن را زیبا و خوب بکش.

نکات عمل و ارزیابی

  • در این تست هوش کودکان زمان کار هرقدر طول بکشد، اشکالی ندارد.
  • برای ترسیم بهتراست یک مداد سیاه یا یک خودکار راحت و روان در اختیار کودک بگذاریم. با مداد رنگی به دشواری می‌توان ترسیم کرد و اجزاء را تشخیص داد.
  • اگر نقاشی با مداد رنگی کشیده شود، شرایط دیگری برای ارزیابی لازم است که باید رعایت شود.
  • کاغذ برای رسم نقاشی کودک یک کاغذ A4 باشد.
  • اجازه بدهید کودک چند تصویر بکشد، سپس بهترین و کامل‌ترین را برای نمره‌گذاری انتخاب کنید.

اعتبار آزمون آدمک گودیناف

این آزمون حدودا از 1926 میلادی معادل 1305 شمسی توسط Florence Goodenough ابداع شد ولی همانطور که گفته شد این آزمون بیشتر جهت غربالگری می باشد و امتیاز آن قابل اکتفا به تفسیر های تخصصی نمی باشد و وابسته به بسیاری عوامل از جمله توانایی های فردی کودک دارد، به طور مثال این آزمون برای کودکی که توانایی های دست ضعیفی دارد یا مشکلات حرکتی دارد مانند کودکان فلج مغزی کاربرد ندارد، زیرا کودک آن چه را که می خواهد بکشد نمی تواند انجام دهد.

لذا در شرایطی که هیچ امکان دیگری وجود ندارد، از آزمون آدمک گودیناف (Goodenough) استفاده می شود.

روش نمره گذاری

به طور کلی روش نمره گذاری در آزمون تصویر آدمک گودیناف از این قرار است که به هر قسمتی از تصویر یک نمره تعلق می گیرد که مجموع آنها 51 تجاوز نمی کند. با استفاده از جدول مخصوص، نمره خام تبدیل به سن عقلی می شود و از رابطه 100×سن تقویمی ÷ سن عقلی بهره هوشی کودک بدست می آید.

 

کد محصول : 1010
مولفه : ندارد
قیمت : رایگان
فرمت : پی دی اف (pdf)
تعداد صفحات : 4

 دانلود فایل مورد نظر ...توجه مهم: خرید از "دنیاها" کاملا امن و مطمئن انجام می شود و تمامی فایل های دریافتی از سایت تضمین شده می باشد.

::: در صورتیکه در دریافت فایل ها با مشکل روبرو شدید به شماره زیر پیامک دهید. :::

۰۹۰۱-۳۵۱-۶۲۲۱

ایمیل پشتیبان و مشکلاتایمیل پشتیبان و مشاور سایت:

research88research@gmail.com

donyaha.ir_line