شرح کتاب / نویسنده : زمان در گذر است و بشر امروزی بیشتر از پیش به تفکر و تعقل گرایش پیدا می کند ولی متاسفانه رشد اندیشه بصورت همگن در جغرافیای این کره ی خاکی پیش نمی رود و با نگاهی به غرب مخصوصا اروپای غربی و آمریکای شمالی بیشتر به این موضوع پی می بریم. غرب با عصر روشنگری توانست پایه های کلیسا و قدرت قدیس ها و سلاطین را ویرانه سازد و یوغ های در گردن توده های مردم را از هم بگسلند.
اگر فیلسوفان و دانشمندانی همچون فرانسیس بیکن، جورج بارکلی، دیوید هیوم، اسپینوزا، ولتر، ایمانوئل کانت، هگل، نیوتن، شوپنهاور، گالیله، داروین، دکارت و بسیاری دیگر در غرب پایه های تفکر و جهان گردیده است حاصل نمی شد و البته این بدان معنا نیست که در مشرق زمین متفکرانی نبوده اند، بلکه بوده اند ولی نه به اندازه کافی و نه به اندازه ی مغرب زمین تاثیرگذار.

کتاب عقل محض در روشنگری

برای محقق شدن اهداف والا که آن این است که عقل و اندیشه را در تمامی اوامر زندگانی خویش دخیل سازند و استقلال اقتصادی، صنعتی، مدنی، فکری و غیره را آرمان خود سازند و با گذر از عصر روشنگری به دموکراسی و آزادی تام برسند. راست است که اگر آزادی را آز آدمی گرفته شود، انسانیت از او صلب خواهد شد. عقل در اینجا حکم می کند که مفاهیمی همچون دموکراسی، آزادی، عدالت، اختیار، مدنیت، برابری و بسیار دیگر از مفاهیم حوزه اندیشه باید روشن گردند و به زبانی که برای عامه مردم قابل درک باشد بیان گردد.

اینکه گفته شود آدمی نخست باید خود خویشتن را بشناسد و بعد پیشرفت خواهد کرد یک جمله ئاهی است چرا که عقل محض حکم می کند انسان در طول ادوار تاریخی تا کنون نتوانسته است خود را کامل بشناسد و کسانی که مدعی چنین توهماتی هستند بی شک یا در توهم خویش سیر می کنند و یا فریبکار و دروغگو هستند. آنچه عقل محض حکم می کند این است که بایستی در تک تک اوامر زندگی اندیشید و ذهن آدمی را به چالش کشاند. این به خودی خود راه سختی است چرا که آدمی هر چه بیشتر بداند می داند که کمتر می داند ولی سعادت در اندیشه صحیح است و خود اندیشه ی صحیح نیاز به اندیشیدن دارد.

فیلسوفان مغرب زمین برداشتهای متفاوت از اندیشه محض دارند، مثلا هگل بر این باور بود که اندیشه محض اندیشه ای است بدون صورت. اما آیا واقعا می توان اندیشید بدون آن که در قالب اندیشه صورت را از آن تهی ساخت، به قول هگل اکر کسی در باره کائنات اندیشه کند و در اندیشه ی خود برای کائنات اشکال هندسی هچون اینکه کیهان کروی است، وارد سازد، در آن صورت این یک اندیشه محض نیست چرا که اندیشه گر به اندیشه خود صورت بخشیده است.

لازم به ذکر است کتاب حاضر، مطلقا یک کتاب فلسفی نیست، بلکه کتابی است آمیخته با فلسفه، فیزیک و اختر فیزیک، زیست شناسی تکاملی، ریاضیات و نظریه پیچیدگی. لذا خواننده بایستی با دیدی فراتر به مطالعه این کتاب بنگرد.

 

فهرست مطالب این کتاب:

  • مقدمه
  • پیدایش و موجودیت
  • رابطه ی علی و ریاضیات مقدماتی در فلسفه
  • فلسفه ی زمان و ماهیت آن
  • جهان پایدار
  • جبر و اختیار
  • ذهنیت، احساسات و محسوسات
  • مدنیت و اخلاقیات
  • جامعه مدنی
  • سیاست و فلسفه سیاسی
  • ماهیت عشق و محبت
  • خوشبختی، سعاتمندی و کامیابی

بخش نخست: اصل نخستین

در ادوار تاریخ همیشه این سوالات مطرح بوده اند که ما کیستیم؟ از کجا آمده ایم و به کجا می رویم؟ غایت کائنات و ما در چیست؟ ایا ما تنها موجودات منمدن در این گیتی هستیم؟ خدایی چیست؟ آیا معادی درپس این زندگانی فانی هست؟ و البته هزاران سوال دیگر.
ابتدا با دیدگاه فیزیک کیهانی به بحث آفرینش و پیدایش می پردازیم، سپس با دیدگاه فلسفی در پی رسیدن به اصل نخستین بر می آییم و در نهایت با کمک زیست شناسی تکاملی در پی پاسخ خواهیم بود.

از دوران باستان تا حدود پانصد سال پیش به کمک اندیشمندانی هچون سقراط، افلاطون، ارسطو وبسیاری دیگر باور بر آن بود که زمین مرکز کائنات بوده که دارای وسعتی مسطح به گونه ای که خورشید و کل کائنات به دور آن می گردیدند و لذا همین قرار دادن مرکزیت زمین در کیهان، زمین را گوهری گرانبها ساخته بود و هر گونه نظریه ی دیگر مردود شناخته می شد تا اینکه متفکرانی همچون دکارت، گالیله و دیگران مهر بطلان را به آن زدند و زمین را از ارزش خود ساقط ساختند به گونه ای که کلیسا به شدت به این نظریات تاخت و بسیاری از متفکران را با مشکل مواجه ساخت.

.

.

.

تماس با نویسنده کتاب عقل محض در روشنگری (کلیک کنید ...)

عنوان کتاب نام نویسنده حجم نوع فایل پسورد
عقل محض در روشنگری حامید احمدی لاوین 1.36 MB PDF ندارد

لطفا برای مشاهده لیست کامل کتابهای کتابخانه اینجا کلیک کنید...

دانلود رمان عقل محض در روشنگری برای جاوا-دانلود کتاب الکترونیکی عقل محض در روشنگری برای آندروید-دانلود کتاب عقل محض در روشنگری برای آیفون و تبلت-کتاب عقل محض در روشنگری با فرمتpdf-کتاب آموزشی-کتاب داستان-کتاب روانشناسی-دانلود کتاب رایگان-دانلود رایگان کتاب الکترونیکی عقل محض در روشنگری-شرح کتاب عقل محض در روشنگری

گردآورنده: دنیاها، دانشنامۀ فارسی | www.donyaha.ir

دنیاها

بازیگران ایرانی

بازیگران هندی